Dost臋pne ankiety
Obecnie Moodle oferuje tylko okre艣lone typy ankiet (nast臋pne wersje umo偶liwi膮 tworzenie w艂asnych).
Ankiety dost臋pne na platformie wybrano ze wzgl臋du na ich szczeg贸ln膮 przydatno艣膰 w ocenianiu tych 艣rodowisk uczenia si臋 on-line, w kt贸rych stosuje si臋 metodyk臋 konstruktywistyczn膮. S艂u偶膮 one do identyfikacji trend贸w, kt贸re mog膮 pojawia膰 si臋 w艣r贸d uczestnik贸w kursu. (zob. artyku艂, w kt贸rym ankiety te zastosowano do szczeg贸艂owej analizy: http://dougiamas.com/writing/herdsa2002)
COLLES (Constructivist On-Line Learning Environment Survey) - Ankieta na temat konstruktywistycznego 艣rodowiska uczenia si臋 on-line
COLLES sk艂ada si臋 z 24 kr贸tkich stwierdze艅 pogrupowanych w sze艣ciu stopniowanych kategoriach, z kt贸rych ka偶de u艂atwia nam zadanie kluczowego pytania na temat jako艣ci 艣rodowiska uczenia si臋 on-line:
Zwi膮zek | W jakim stopniu uczenie si臋 w trybie on-line ma zwi膮zek z praktyk膮 zawodow膮 student贸w? |
Refleksje | Czy uczenie si臋 w trybie on-line stymuluje student贸w do krytycznego i refleksyjnego my艣lenia? |
Interakcja | W jakim stopniu studenci wykorzystuj膮 tryb on-line do intensywnego i pouczaj膮cego dialogu? |
Wsparcie ze strony prowadz膮cego | Jakie warunki do uczenia si臋 on-line stwarzaj膮 studentom prowadz膮cy? |
Wsparcie ze strony wsp贸艂uczestnik贸w | Czy inni studenci udzielaj膮 delikatnego i motywuj膮cego wsparcia? |
Interpretacja | Czy studenci i prowadz膮cy rozumiej膮 si臋 w trybie on-line? |
U podstaw dynamicznego podej艣cia do procesu uczenia si臋 le偶y nowa teoria poznania: konstruktywizm spo艂eczny, kt贸ry przedstawia ucz膮cego si臋 jako aktywnego konceptualizatora funkcjonuj膮cego w spo艂ecznie interaktywnym 艣rodowisku edukacyjnym. Konstruktywizm spo艂eczny jest epistemologi膮, czyli sposobem poznania, w kt贸rym ucz膮cy si臋 wsp贸艂pracuj膮 w spos贸b refleksyjny nad wsp贸艂tworzeniem nowych porozumie艅, szczeg贸lnie w kontek艣cie wymiany pyta艅 opartej na ich osobistym do艣wiadczeniu.
Najistotniejszym elementem tej wsp贸艂pracy jest rozwijanie kompetencji komunikacyjnych student贸w czyli umiej臋tno艣膰 anga偶owania si臋 w otwarty krytyczny dyskurs zar贸wno z trenerem jak i ze wsp贸艂uczestnikami. Dyskurs ten charakteryzuje si臋 empatycznym nastawieniem na tworzenie wzajemnego porozumienia oraz krytycznym podej艣ciem do analizy podstawowych za艂o偶e艅.
COLLES zosta艂 stworzony po to, aby u艂atwi膰 Tobie monitorowanie zakresu wykorzystania interakcyjnych mo偶liwo艣ci sieci World Wide Web do anga偶owania student贸w w dynamiczne procesy uczenia si臋.
Powy偶sze informacje zaczerpni臋to ze strony internetowej COLLES. Wi臋cej informacji o COLLES i jej autorach mo偶na znale慕膰 pod adresem: http://surveylearning.com/colles/)
ATTLS (Attitudes to Thinking and Learning Survey) - Ankieta na temat podej艣cia do proces贸w my艣lenia i uczenia si臋
Teoria "sposob贸w poznania" maj膮ca swe 慕r贸d艂o w badaniach nad r贸偶nicami p艂ci (Belenky et al., 1986) dostarcza nam narz臋dzia sonda偶owego do analizy jako艣ci dyskursu w obr臋bie wsp贸lnego 艣rodowiska.
Ankieta na temat podej艣cia do proces贸w my艣lenia i uczenia si臋 (ATTLS) jest instrumentem opracowanym przez Galotti et al. (1999) do pomiaru stopnia w jakim dana osoba pos艂uguje si臋 "poznaniem powi膮zanym" (CK - connected knower) lub "poznaniem odr臋bnym" (SK - separate knower).
Dla os贸b uzyskuj膮cych wi臋cej punkt贸w CK, uczenie si臋 jest bardziej przyjemne, osoby takie s膮 cz臋sto bardziej ch臋tne do wsp贸艂pracy, s膮 sympatyczniejsze i bardziej sk艂onne do wykorzystywania pomys艂贸w innych. Osoby , kt贸re uzyskuj膮 wi臋cej punkt贸w SK przyjmuj膮 bardziej krytyczn膮 i k艂贸tliw膮 postaw臋 w stosunku do uczenia si臋.
Badania wykazuj膮, 偶e powy偶sze dwa style uczenia si臋 s膮 od siebie niezale偶ne (Galotti et al., 1999; Galotti et al., 2001). Ponadto stanowi膮 tylko odzwierciedlenie podej艣cia do uczenia si臋, a nie zdolno艣ci do nauki lub te偶 mo偶liwo艣ci intelektualnych.
Belenky, M. F., Clinchy, B. M., Goldberger, N. R., & Tarule, J. M. (1986). Women's Ways of Knowing: The Development of Self, Voice, and Mind. New York: Basic Books, Inc.
Galotti, K. M., Clinchy, B. M., Ainsworth, K., Lavin, B., & Mansfield, A. F. (1999). A New Way of Assessing Ways of Knowing: The Attitudes Towards Thinking and Learning Survey (ATTLS). Sex Roles, 40(9/10), 745-766.
Galotti, K. M., Reimer, R. L., & Drebus, D. W. (2001). Ways of knowing as learning styles: Learning MAGIC with a partner. Sex Roles, 44(7/8), 419-436.
Spis wszystkich plik贸w pomocy
Poka偶 t膮 pomoc w j臋zyku: English